Poganami są wszyscy, którzy potakują życiu, dla których Bóg jest wyrazem na wielkie Tak, potwierdzające wszystkie rzeczy. [Nietzsche]
Artemida - dziewicza Łowczyni
Karty podstawowe
Oribasios
Artemida, dziewicza, jak Atena, piękna jak jej brat Apollo. Ale nie upodobała sobie jak oni królestwa ducha, zagłębiła się w dzikie knieje i górskie lasy dzierżąc srebrny łuk i strzały. Od początku wiedziała czego chce, czym zadziwiła ojca – Zeusa – od którego też wszystko, czego sobie życzyła otrzymała. Po łuk musiała wprawdzie zejść do kuźni Hefajstosa, między pracujących tam cyklopów. W przeciwieństwie do swych towarzyszek nie ulękła się
Artemida oddawała się polowaniu, ale nie polowała samotnie. Miała do towarzystwa sześćdziesiąt okeanid i dwadzieścia nimf rzecznych, wszystkie w jej wieku. Od Pana otrzymała nieulękłe psy myśliwskie, zdolne do polowania nawet na lwy. Podróżowała w powozie zaprzężonym w łanie.
Opierała się wszelkim zalotom, jej dziewiczość symbolizuje przede wszystkim jej wolność i niezależność. Gdy Alfejos pragnął wyznać jej miłość umazała twarz białą glinką i to samo nakazała swym towarzyszkom. Syn Tetydy nie potrafił jej rozpoznać i musiał odejść odprowadzany śmiechem. Biada również tym, którzy, choćby przypadkowo, ujrzeli ją nagą. Akteon, który bezwstydnie podglądał Boginię, został przez nią zamieniony w jelenia i rozszarpany przez jej pięćdziesięciu psów.
Artemida również swym towarzyszkom wzbraniała związków z mężczyznami. Miały być wierne wobec niej, zdradę karała bezwzględnie, nawet, gdy chodziło o jej ojca. Tak zdarzyło się z nimfą Kallisto, którą Zeus ocalił umieszczając ją na nieboskłonie.
Tak też strzegła ludzkich dziewcząt i chłopców w okresie przed zawarciem małżeństwa. Jako swoisty wykup młodzież dawała jej w dniu ożenku pukle swych włosów i ulubione zabawki.
Była kojarzona również z księżycem, tak jak jej brat ze Słońcem.
Podobnie jak Apollo posiadała moc zsyłania chorób i nagłej śmierci, ale także leczenia. Wydaje się jednak, że Apollo leczył raczej poprzez sztukę medyczną, Artemida raczej uzdrawiała siłami natury (albo magią).
Jako urodzona bez bólu stała się też patronką porodu, przyzywaną przez rodzące.
Zeus ustanowił ją także patronką dróg i przystani.