Poseideon

Total votes: 2274

Oribasios

 

Wiejskie lub mniejsze Dionizja εν &aγροίς Διονύσια

na cześć Dionizjosa

Małe Dionizje, zwane też Wiejskimi, obchodzono w Attyce z okazji otwierania naczyń z młodym winem: w programie były uroczyste procesje, występy trup aktorskich i zabawy ludowe. Związaną z okolicznościami uroczystością była zabawa-konkurs askolia, polegająca na sztuce utrzymania się najdłużej na jednej nodze na bukłaku napełnionym winem. Popisywali się tą sztuką chłopcy, dla dziewcząt ustawiano huśtawki, na pamiątkę Erigone, córki Ikariosa, którego pierwszego w Attyce miał Dionizos nauczyć uprawy winnej latorośli i wyrabiania z jej owoców wina. Ikarios rozpowszechniał w Attyce uprawę winnej latorośli, ale gdy kilku pasterzy po wypiciu większej ilości wina straciło przytomność, towarzysze ich zabili Ikariosa, posądzając go o podanie im trucizny. Erigone, prowadzona przez swego psa Majrę, odnalazła ciało ojca, w rozpaczy popełniła samobójstwo, wieszając się. Dionizos ukarał winnych, zsyłając na ich córki ataki szału, w którym popełniały samobójstwa przez powieszenie. Dla oczyszczenia urządzono poświęcone Erigone „święto huśtawek", które miało być symbolem „wieszania się", a dziewczęta, które się huśtały, zostały uleczone z ataku szału.

Źródło: Lidia Winniczuk, Ludzie i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu,

Haloa

święto urodzaju na cześć Dionizosa i Demeter

Najprawdopodobniej Haloa było świętem przycinania winorośli i testowania wina po pierwszej fermentacji. Mogło też mieć na celu pobudzenie do wzrostu nasion zbóż. Nazwa pochodzi od halos (okrągłe pole do młócenia).

Cechowało się obfitą konsumpcją wina, sprośnymi pogaduszkami oraz czczeniem symboli seksualnych.

Kapłani z Eleusis przygotowywali ucztę z ciastkami w kształcie falusów i żeńskich organów płciowych, potem zostawiali kobiety same. Tańczyły nosząc gliniane modele narządów płciowych albo wokół większych modeli ustawionych w centrum pól halos.

za: http://www.geocities.com/Athens/delphi/3310/festival.html#Haloa