Artemida

Total votes: 56

Walter Friedrich Otto

przeł. Kamil M. Kaczmarek

Nieomylnie, istota Apollina jest szczególnie męska. Duchowa wolność i dystans są właściwościami tego, co męskie. Ale męskie jest także wątpić w siebie. Mężczyzna, który przezwyciężył ograniczenia natury utracił także matczyną ochronę i jedynie silny duch jego boga może pomóc mu stanąć i trwać w świetle.

Do Artemidy [27]

Total votes: 61

Homer

Sławię Artemis o złotym wrzecionie, łowczynię jeleni,
zgiełk polowań lubiącą, rażącą strzałami, dziewicę,
siostrę rodzoną Apolla, o złotym mieczu, czcigodną,
która na wzgórzach lesistych i szczytach smaganych wichrami
cieszy się polowaniem, napina swój łuk szczerozłoty,
siejąc strzałami jęk rodzącymi. Drżą z lęku wierzchołki
gór strzelistych, a w lesie cienistym echo odbija
trwożny ryk drapieżników i ziemia dygoce, a także
morze w ryby zasobne. To ona, waleczne mająca
serce, szlaki przemierza, drapieżców tępiąc gromady.

Bóstwa olimpijskie. Apollo

Total votes: 73

Walter Friedrich Otto

przeł. Kamil M. Kaczmarek

Apollo

Opis Apollina wymaga najwyższego stylu – wywyższenia ponad wszystko, co ludzkie

Winckelmann

1

Po Zeusie Apollo jest najważniejszym greckim bogiem. Nawet w przypadku tak wczesnych źródeł jak u Homera, nie może być co do tego wątpliwości.

III. Bóstwa Olimpijskie. Uwagi wstępne

Total votes: 77

Walter Friedrich Otto

przeł. Kamil M. Kaczmarek

Grupa bogów, którym powinniśmy poświęcić specjalną uwagę zaczyna się od Hermesa, jeślibyśmy chcieli połączyć tę sekcję blisko z poprzednią, gdy jest on bez wątpienia następny w kolejności po starożytnych bóstwach i nasze badanie prehistorycznej myśli nieuchronnie prowadzi do Hermesa. Ale dokładnie z powodu tego związku Hermes jest najmniej wyróżniającym się zjawiskiem w nowym kręgu bogów, i jeśli by jego postać otrzymała pierwsze miejsce, mogło by wytworzyć o nim fałszywe wyobrażenia. Dlatego jako pierwsi zostaną omówieni Atena i Apollo. Artemida jest powiązana z Apollinem.

Hymn do Afrodyty [5]

Total votes: 67

Homer

Muzo, opowiedz mi o Afrodyty sprawach złocistej,
z Cypru, która wśród bogów rozpala słodkie pragnienie,
tudzież ujarzmia swą mocą gromady ludzi śmiertelnych,
także ptaki, co niebem szybują, i wszelką zwierzynę,
ile jej tylko żyje na ziemi lub w morza głębinie!
Wszystkim drogie są sprawy tej pięknie wieńczonej bogini.
Trzech zaś serc nie skłoniła niewieścich ni zwieść ich nie mogła:
córki Egidodzierżcy, błękitnookiej Ateny,
jako że sprawy złocistej bogini nie są jej miłe,
walkę przecież wybrała i dzieło wojenne Aresa,

Strony